Høring

En opdateret udviklingsplan for Fremtidens Havn er i høring fra 14. januar til 11. marts 2025. Som en del af høringen afholder vi borgermøde onsdag den 26. februar 2025 kl. 16.30-18.30 på det nye SIMAC.

Indsend dit høringssvar fra 14. januar på deltag.svendborg.dk

Strategi for mobilitet

Vil vil tilbyde mere bæredygtige mobilitetsløsninger til gavn for bløde trafikanter, tryghed og fremkommelighed

Trafikalt knudepunkt

Svendborg Havn er forbundet til det overordnede vejnet og rummer både togstation, busterminal og færgehavn som port til Det Sydfynske Øhav. Det giver gode forudsætninger for udvikling af en mere bæredygtig mobilitet.

I den sammenkobling mellem bymidte og havn, som den hidtidige planlægning har tilstræbt, er der opnået en koncentration af arbejdspladser, uddannelsespladser og kultur institutioner med stor stationsnærhed. Det giver liv, men udfordringer for den trafikale tilgængelighed. I sin kompakte form kan havneområdet ikke tilbyde et overskud af parkeringspladser, hvilket lejlighedsvis er en udfordring for bl.a. færgegæsterne.

I udviklingen af havneområdet er det forudsat, at parkering fortrinsvis sker under terræn eller i p-hus for at skabe en sammenhængende og attraktiv by.

Tidligere infrastrukturprojekter omkring baneterræn, Nyborgvej og Toldbodvej har bidraget til at styrke sammenhængen mellem bymidte og havn samt nedbringe mængden af gennemkørende trafik i havneområdet. Udviklingsplanen følger op på indsatsen.

Tilgængelighed, sikkerhed og tryghed for cyklende og gående er samtidig forbedret gennem bl.a. projekterne Den Grønne Tråd (fodgængerforbindelse mellem bymidte og havn) og Den Blå Kant (forbindelse for gående og cyklende på langs af havnen).

Det vil fortsat være et mål, at sikre trygge og inviterende forbindelser for lette trafikanter mellem bymidte og havn. Svendborg Havn skal fortsat være porten til øhavet og udvikle sig til et knudepunkt for bæredygtig mobilitet internt i byen og mellem Svendborg By og oplandet.

Samtidig er det vigtigt, at der sikres fremkommelighed på de overordnede veje omkring havnen. Efterhånden som den nordøstlige del af havnen udvikles og den generelle biltrafik forventeligt stiger vil der blive behov for en regulering af Nyborgvej og Østre Havnevej. Det vil samtidig give mulighed for at indrette et fredeligt og sammenhængende boligområde på Godsbanearealet.

Det gør vi

Bæredygtige mobilitetsløsninger skal sikres via følgende strategi:

  • Der skal udarbejdes en samlet mobilitetsplan, hvori havneområdet indgår.
  • Bæredygtige, trafikale løsninger skal prioriteres i form af kollektiv trafik og cykel/gangforbindelser, særligt i relation til stationsområdet og færgerne.
  • Bæredygtig mobilitet skal understøttes af nye elfærger og en god infrastruktur af elladere til biler og cykler.
  • En batteridrevet, autonom cykelfærge kan understøtte en bæredygtig infrastruktur i Svendborgsund.
  • Trafikale barrierer mellem by og havn skal i videst muligt omfang reduceres.
  • Trafiksikkerheden skal løbende øges samtidig med, at trafikstøj og lokal partikelforurening reduceres.
  • Der skal sikres en sammenhængende cykel- og gangforbindelse langs Den Blå Kant og
    i sammenhæng med den nationale cykelrute Østersøruten og den regionale vandrerute Øhavsstien.
  • Parkering skal primært ske i konstruktion, optimalt i fælles parkeringshuse, hvor pladserne dobbeltudnyttes henover døgnet.
  • Mulighederne for offentligt tilgængelige parkeringspladser i tilknytning til indfaldsveje og offentlige områder samt langtidsparkering til brug i forbindelse med færger og events skal undersøges.
  • I forbindelse med udbud stilles krav til bæredygtig mobilitet, eksempelvis fælles parkeringsløsninger, overdækket cykelparkering, delebilsordninger og elladestandere til biler og cykler.