Høring

En opdateret udviklingsplan for Fremtidens Havn er i høring fra 14. januar til 11. marts 2025. Som en del af høringen afholder vi borgermøde onsdag den 26. februar 2025 kl. 16.30-18.30 på det nye SIMAC.

Indsend dit høringssvar fra 14. januar på deltag.svendborg.dk
Foto © Svendborg Kommune

Strategi for klimatilpasning

At betragte vandet som aktiv medspiller og udforme klimatilpasning, så den bidrager med nye byrum og kvalitet i byudviklingen.

Håndtering af vand fra alle sider

Svendborg Kommune har i takt med klimaforandringerne store udfordringer med vand både fra stormflod, øgede nedbørsmængder og hyppigere og mere intense skybrud.

Svendborg har gentagne gange oplevet oversvømmelser i forbindelse med kraftig regn eller deciderede skybrud i området ved Nyborgvej og Ørkildsgade/Grusvig, da Kobberbækken er gået over sine bredder og det i dag rørlagte forløb ikke har tilstrækkelig kapacitet. Derudover er der sket oversvømmelser på Jessens Mole og Havnepladsen, da terrænet her ligger lavere end kajkanten, og regnvand derfor akkumuleres, indtil det løber ud over kajkanten.

Svendborg Havn har også oplevet gentagne oversvømmelser fra havet og havnen er i Svendborg Kommunes klimahandleplan udpeget som det klart mest udsatte sted i forhold til oversvømmelse fra havet.

Svendborg Kommune har i mange år arbejdet med at finde de gode løsninger til, hvordan øgede regnmængder og det stigende havvand kan håndteres på en måde, så der sikres fortsat god kobling mellem kulturarv, by og Vandet fra både himlen og havet er kraftfuldt og kan medføre store ødelæggelser af både menneskelige, økonomiske, natur-, miljø- og samfundsmæssige værdier.

Havnen rummer særligt mange værdier i form af bygninger og infrastruktur og samtidig rummer havnen flere kulturmiljøer og mange bevaringsværdige bygninger. På den baggrund har Svendborg Kommune besluttet en strategi for hvordan byen skal tilpasses til at leve med vandet i fremtiden.

Det gør vi

  • Ved at åbne Kobberbækken vil risikoen for fremtidige oversvømmelser fra bækken blive reduceret til et minimum. Ny bebyggelse og terræn på Godsbanearealet skal etableres med tilstrækkelig højde til at indgå som beskyttelse mod oversvømmelse ved stormflod.
  • Strategien for højvandsbeskyttelse omfatter en beskyttelseslinje fra Tuxensvej i syd til Østre Havnevej i nord, langs havnens indre kant og integreret i fremtidige byudviklingsområder, hvor det er muligt.
  • Flere steder inviteres vandet ind over havnekanten og skaber blå zoner fx på Frederiksø, hvor der kan etableres en lokal løsning, der passer til øens aktiviteter og på Nordre Kaj, hvor beskyttelsen er integreret i bygninger og terræn.
  • På Østre Kaj kan beskyttelsen enten placeres på den yderste kaj, integreres i de fremtidige facader ved ombygninger eller placeres bag bygningerne og lade den yderste del være en blå zone - afhængigt af fremtidige funktioner og behov.
  • Kun på den sydlige del af havnen etableres en ydre beskyttelse i form af moler med sluseport og gangbro ved Søndre Havn. Langs Havnepladsen og Jessens Mole vil en højvandsmur med integreret ophold beskytte den bagvedliggende by.
  • Nyborgvej anlægges som skybrudsvej ned mod havnen.
  • Strategien kan realiseres i etaper og integreres i den øvrige byudvikling.